foto

10. 3. 2025

Záchranka slaví 9 let – partnerství, spolupráce a novinky na cestě k bezpečnějšímu Česku

Aplikace Záchranka, která je už devět let součástí řetězce tísňového volání v Česku, oslavila 8. března významný milník. Při této příležitosti představuje novinky a plány, které ještě více posílí její roli v oblasti tísňové komunikace a bezpečnosti.

Aplikaci Záchranka si od roku 2016 do svých telefonů stáhlo přes 3 200 000 uživatelů. Prostřednictvím aplikace bylo za dobu jejího fungování uskutečněno přes 180 000 tísňových hovorů na linku 155, a další tisíce volání byly směrovány také na Horskou službu a Vodní záchrannou službu ČČK.

"Nejde jen o čísla. Za každým voláním se skrývá lidský příběh, mnohdy kritická životní situace, v níž aplikace Záchranka sehrála důležitou roli. Těší nás, že se lidé na Záchranku spoléhají a že se pro mnohé stala automatickou součástí tísňové komunikace. Potvrzuje se tak, že technologie mohou sloužit nejen jednotlivcům, ale i podporovat komplexní systém záchrany lidských životů," hodnotí uplynulá léta Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka.

Od nouzového tlačítka ke komplexnímu záchrannému nástroji

Původně jednoduché nouzové tlačítko, které jako první umožnilo okamžitě odeslat polohu volajícího na dispečink zdravotnické záchranné služby, se během let proměnilo v sofistikovaný nástroj plný užitečných funkcí přispívajících k ochraně zdraví i života svých uživatelů. Díky týmu aplikace Záchranka je dnes možné např. i to, aby se záchranáři mohli spojit s volajícím pomocí videohovoru a prohlédli si krizovou situaci ještě před příjezdem posádky na místo.

"Aplikace Záchranka se neustále vyvíjí, a to nejen díky inovacím v digitálních technologiích, ale také schopnosti jejích vývojářů na tyto trendy rychle reagovat a implementovat je. To umožňuje rychlejší a efektivnější zásah záchranářů, což může být ve svém důsledku klíčové při záchraně lidských životů,” říká Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone.

Aplikace Záchranka se rozšířila také do zahraničí. Její sesterské verze dnes fungují v Maďarsku, na slovenských horách a v Rakousku, přičemž česká Záchranka je s těmito aplikacemi plně kompatibilní. Nově je napojena i na finskou tísňovou linku 112. "Naší vizí je, aby si jedinou aplikací mohl člověk přivolat pomoc kdekoli v Evropě, odeslat svou polohu a důležité údaje na místní dispečink," vysvětluje Maleňák.

Klíč k úspěchu: Partnerství a podpora

Rozvoj a provoz aplikace by nebyl možný bez finanční podpory partnerů. Klíčovou roli hraje Nadace Vodafone, která je generálním partnerem Záchranky od samého počátku a také Generali Česká pojišťovna. „Z aplikace Záchranka se už dávno stal fenomén, jehož úspěch trvá především díky kontinuálnímu vývoji a vylepšování. To platí i pro modul Horská služba, který při pohybu v nejen v českých horách představuje zásadního pomocníka v oblasti bezpečnosti. To, že na něj lidé v nouzi spoléhají, je nejlepší vizitkou a přesvědčivým důkazem, jak je v životě lidí užitečný. Ani my proto v rozvoji modulu Horská služba nepolevujeme. Vynikající nápady, které se přetvoří do ještě lepších reálných řešení, je navíc radost podpořit,“ komentuje spolupráci Monika Otradovcová, marketingová ředitelka Generali České pojišťovny.

Během loňského roku aplikace Záchranka získala také nové partnery: hlavní město Prahu, Jihomoravský, Pardubický, Plzeňský a Karlovarský kraj. "S rostoucím počtem uživatelů rostou i nároky na provoz všech služeb, které poskytujeme. Proto usilujeme o stabilní spolupráci s veřejným sektorem. Dnes už nejde o studentský projekt či startup, ale o zásadní službu, na kterou se den co den spoléhají tisíce lidí. Právě proto nyní smluvně ukotvujeme fungování aplikace Záchranka na území jednotlivých krajů, abychom celý systém stabilizovali a partnerské kraje měly funkcionality aplikace Záchranka garantované v plné míře, pět krajů už s námi intenzivně spolupracuje, s dalšími probíhají jednání," dodává Maleňák.

Novinky a výhled do budoucna

V oblasti vzdělávání v první pomoci aplikaci podporuje široká komunita, a to od jednotlivců, až po tradiční a velké organizace jako je Český červený kříž. Právě s ČČK se podařilo uzavřít memorandum, jehož cílem je společná osvěta nejen v oblasti první pomoci. V rámci spolupráce také plánujeme do „Lokátoru“ přidat všechny spolky a provozovny ČČK, aby o nich uživatelé měli přehled.

Mezi partnery aplikace Záchranka se nově zařadil i Volvista od Cardion Cars, díky jejichž podpoře bude možné letos v aplikaci aktualizovat a vylepšit celou sekci „První pomoc“. „Jsme rádi, když můžeme uzavírat partnerství, která mají celospolečenský přesah. Spojení naší značky, která reprezentuje jedny z nejbezpečnějších vozů na trhu, a aplikace Záchranka, je více než symbolické a smysluplné. Volvista, jako partner sekce První pomoc, poskytne Záchrance unikátní sanitní vůz Volvo XC90, který dříve zachraňoval životy ve Švédsku, a nyní bude sloužit široké veřejnosti na nejrůznějších akcích pro praktický nácvik první pomoci," říká Jakub Hospůdka, marketingový ředitel společnosti Cardion Cars.

Kromě novinek v oblasti osvěty a vzdělávání pokračuje aplikace Záchranka také v rozvoji nových funkcí aplikace. V roce 2025 se chystají další významné inovace: např. integrace mapových podkladů pro varovná upozornění a lavinovou předpověď, které uživatelům umožní lépe se orientovat v rizikových oblastech. Další plánovanou novinkou je i technologie geofencingu, která umožní posílat varovná hlášení automaticky na základě GPS polohy uživatele.

“Nápadů na vylepšení aplikace a její rozšiřování do světa máme mnoho. Aplikace Záchranka i portál, který provozujeme pro záchranáře, za léta provozu ukázal obrovský přínos pro operátory nejen záchranek i horských služeb. Naším cílem je, aby tyto nástroje mohly pomáhat při práci i dalším složkám IZS," uzavírá s optimismem Maleňák

Kontakt pro média:

Maria Brindzáková, mbrindzakova@zachrankaapp.cz, tel.: 603796197

 

 

Generální partner projektu

Hlavní partner projektu

Partneři projektu